digi-aec

Digitalisering är nyckeln för att vara konkurrenskraftig i framtiden!

28 januari 2019

Projektet Digitalisation as a driving Force in the AEC business startade vid årsskiftet och Norrbottens Handelskammare är svensk part i detta samverkansprojekt.  

Vi har bett Josefin Hedberg, affärsutvecklingskonsult på Licab svara på några frågor kopplat till just digitaliseringen i bygg och anläggningsbranschen. 

 

Varför är digitalisering en viktig drivkraft för bygg- och anläggningsbranschen?
Digitalisering är en drivkraft men också en nödvändighet inom alla branscher. Digitalisering är nyckeln till att kunna vara konkurrenskraftig i framtiden, till att vara attraktiv som arbetsgivare, såväl som till den samhällsförbättring som bygg- och anläggningsbranschen är en viktig del av. Men den viktigaste anledningen till att digitalisera är kanske att vi måste hjälpas åt att skapa en hållbar framtid genom att hushålla smart med våra resurser

 

På vilket sätt tror du en fortsatt utveckling av det digitala verktyget inom bygg och anläggning kommer att påverka kunderna och branschen?
De olika digitala verktyg som finns och kommer inom bygg- och anläggning ger branschen många nya möjligheter inom allt från förändrade affärsmodeller till effektiviserat underhåll och ett smidigt boende och lokalutnyttjande. Utvecklingen hos alla typer av aktörer behöver bli än mer kund- och användarcentrerad, och många arbetssätt kommer att förändras i grunden och beröra både anställda och kunder. Det är otroligt viktigt att vara tydlig med varför förändringarna genomförs och vad de förväntas åstadkomma, och det i sin tur kräver en ny typ av ledarskap.


Vad anser du att dagens beställare bör tänka på då de ger sig in i en upphandling av större byggnadsprojekt?
Senaste årens rapporter inom ämnet pekar alla på beställarens stora möjlighet att påverka och accelerera den digitala utvecklingen inom branschen. Jag tycker att det är viktigt att beställarna förstår och tar detta ansvar. En del av det är att ha höga förväntningar och modigt släppa in de nya aktörer som krävs i sitt upphandlingsförfarande. Beställarna behöver också se till att skaffa sig den kompetens som krävs.

 

Norrbottens Handelskammare är svensk part i projektet Digitalisation as a driving force in the AEC business. Vilka förväntade resultat ser du att arbetet bör åstadkomma?
Jag har framför allt förhoppningar om att projektet ska hjälpa till att korsbefrukta olika delar av branschen, så att olika typer av bolag börjar jobba mer tillsammans. Där tror jag vi har mycket att vinna. Om jag får drömma lite framåt skulle jag också önska en workshop där vi bjuder in kompetens också från andra branscher, som till exempel spelutveckling och kommunikation. Då tror jag att vi kan innovera på riktigt.


”Vi skapar sällan stora och bestående förändringar genom att göra mer av det vi redan gör. Vi måste våga agera nytt och annorlunda. Och våga göra fel. Det är det enda sättet att åstadkomma den utveckling den digitala transformationen kräver.”– Avslutar Josefin Hedberg 

Change will never be this slow again.

 

Mer information om projektet hittar du HÄR